Begin de jaren 1980 richtten Freddy en Veronica een eigen evenementenbureau op, Music & Show Productions. Waar vroeger Freddy op het podium en Veronica op de catwalk vertoefde, treden ze nu beide uit de spotlights en gaan ze vol voor een carrière achter de schermen.
Ze leggen zich toe op het organiseren van concerten, festivals, bedrijfsevents, televisie-, film- en radioproducties. Ik had het geluk van jongsaf aan vaak mee te mogen naar optredens tot in de late uurtjes en op tal van feesten en festivals te kunnen vertoeven.

Een perfecte overgang om het even te hebben over wat er achter de schermen van dit project allemaal gebeurd is.
Tijdens onze reis in de zomer van 2024, enkele weken voor de start van dit project begon ik na te denken over onderwerpen waar ik me een jaar lang zou kunnen op toeleggen tijdens ons portfolio jaar van de opleiding vakfotograaf.
We waren op rondreis in Thailand en ik heb proberen in de voetsporen te treden waar mijn ouders zo lang gewoond en gewerkt hebben.

Dat leverde enkele leuke straatfotografie beelden op, maar voelde niet als voldoende aan voor een project waar ik verder zou kunnen aan werken gedurende een jaar. Dus ging ik aan de slag met tal van brainstorms en mindmaps om een nieuw concept te bedenken.
Al die research en de chaotische zoektocht vooral die aan dit project is vooraf gegaan kan je gebundeld bekijken op mindmap.delagaye.com

Eens het project Roots gekozen was over de verhalen van mijn ouders dat ik wil vertellen aan onze kinderen, heb ik me enorm verdiept in het archiefmateriaal dat ik op zolder had liggen maar evenzeer met alle informatie die ik online kon vinden over mijn ouders en voorouders.
Zo kwam ik in contact met vele oude vrienden van mijn ouders, genealogie en stamboom archieven tot verkopers van platen van mijn vader op discogs en lange chatberichten met buitenlandse familie die ik al jaren niet meer gehoord had. Al deze informatie heb ik gedocumenteerd in de online mindmap en gebruikt als tool om dit project tot stand te brengen.
Wat de foto’s zelf betreft heb ik gebruik gemaakt van oude lenzen uit de periode van toen mijn ouders mekaar leren kennen hebben in de jaren ’70, tot de voor mij nostalgische periode jaren ’80 en ’90.
In corona heb ik een verzameling lenzen beginnen aanleggen en kon daaruit gaan plukken wat het best past bij de periode en zo mogelijks ook een wat nostalgisch karakter mee te geven aan de beelden.
Enkele voorbeelden die gebruikt werden voor dit project:
– Minolta MC Rokkor 58mm f/1.2, 1973
– Nikon 105mm f/2.5 Nikkor, 1981
– Minolta f/28-70mm f2.8 G, 1993

Ook voor de bewerkingen ging ik op zoek naar manieren om een impressie mee te geven van de nostalgische herinneringen of dromerige beelden hoe ik de verhalen van mijn ouders interpreteer.
Hieronder kan je het verschil zien door de balk heen en weer te schuiven met wat origineel eerder een koele sfeer had, heb ik de kleuren aangepast en enkele storende elementen weggewerkt om een andere sfeer te creëren.
De manuele lenzen geven ook een andere ervaring tijdens het fotograferen zelf, je moet net iets langer bezig zijn om de focus en het licht af te stellen en af en toe mis je misschien ook net de focus of komt er wat beweging in beeld door het zoeken naar de juiste instellingen. Moderne camera’s helpen hierbij wel wat maar het geeft voor mij ook weer een nostalgisch gevoel om zo te werk te gaan.
Maar waar je dan misschien een net iets minder scherp beeld hebt of wat kleurafwijkingen hier en daar, krijg je bakken charme en een nostalgische kwaliteit in de beelden voor terug.